DSM heeft met investeerder Third Point, die een belang van 3 procent heeft in het speciaalchemiebedrijf, gesproken over zijn strategie.  Third Point wil graag dat het Nederlandse concern activiteiten opdeelt.

Dat meldde persbureau Bloomberg vrijdag op gezag van ingewijden. Geen van beide partijen wilde commentaar geven.

Third Point is een Amerikaans hedgefonds onder leiding van de activistische belegger Daniel Loeb, dat in juli voor het eerst een belang meldde in DSM. Het liet destijds weten dat de beurskoers flink omhoog kan als het bedrijf zich meer specialiseert in de productie van voedingssupplementen.

DSM: voeding versus speciale materialen

Met name de productie van caprolactam, een grondstof die wordt gebruikt in onder meer plastic, tapijten en auto’s, levert te weinig winst op. DSM onderzoekt al langer hoe het de effecten daarvan op de resultaten kan verminderen. Het zou mogelijk nog dit jaar overeenstemming kunnen bereiken over een verkoop, aldus Bloomberg.

Naast vitamines en enzymen die in voedingsmiddelen worden gebruikt, maakt DSM materialen en coatings voor onder meer de automobielindustrie. Die activiteiten zijn goed voor 55 procent van de totale omzet maar leveren een bijdrage van slechts zo’n 30 procent aan de brutowinst.

Als het aan Third Point ligt, legt DSM zich uiteindelijk helemaal toe op de productie van toevoegingen voor de voedingsmiddelenindustrie. Vorig jaar nog voltooide de in Heerlen gevestigde onderneming de afsplitsing van haar farmaceutische divisie.

Druk op bedrijven op te splitsen neemt toe

Nu de grootste economische malaise van de afgelopen jaren wegebt, neemt de druk op beursgenoteerde bedrijven weer toe om focus aan te brengen in hun activiteiten. Het idee is dat hiermee de waarde van individuele bedrijfsonderdelen groter wordt. Philips nam hiertoe enkele wekeng geleden zelf het initiatief, met de aankondiging dat het bedrijf wordt opgedeeld. De lichtactiviteiten worden aparte gezet.

Tijdens de crisisjaren boden grote concern met robuuste verkoopcijfers veiligheid, hoe langzaam ze misschien ook groeiden. Maar anno 2014 willen investeerders bedrijven met een duidelijke focus. Er te veel bedrijfsonderdelen op na houden wordt als ballast gezien.

Bron: ANP/Z24

Zie ook het artikel: Waarom het splitsen van bedrijven weer hip is

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl